Menu
Menu
This website uses Cookies to improve the user experience.

Batterijen / Accu

Bij ERS Telecom BVBA kan je terecht voor allerlei soorten batterijen en accupacks van zend-ontvangstapparatuur. Ook voor oudere accu's en batterijpacks van bvb. Kenwood, Icom, Standard,Yaesu, Trio,  Motorola enz... mag je ons steeds contacteren.

 

 

Voor batterijen van medische apparatuur: stuur ons een e-mail (of bel) met het merk en type (doel)  van het toestel en wij bekijken voor U of we deze batterij in ons gamma hebben.

 

ERS Telecom BVBA verkoopt accu's voor de volgende  laptops: 

ACER - APPLE - ASUS - BENQ - CLEVO - COMPAQ - DELL - FUJITSU - SIEMENS - GATEWAY - GERICOM - HP - IBM - IPC - MAXDATA MEDION - MITAC - NATCOMP - NEC - PANASONIC - SAMSUNG - SONY - TARGA - TOSHIBA - TWINHEAD - XERON - YAKUMO enz...

Voor onder andere volgende Walky Talkies (Portofoons) kunnen we batterijen leveren:

TETRA ACCU's (o.a. voor Nederland) - Alan - ALCATEL - ASCOM - BOSCH - CLEARTONE - ERICSSON - GRUNDIG - HYT - ICOM - KENWOOD - KYODO - MAXON - MOTOROLA - NIROS -  SEPURA / SIMOCO - STANDARD - TAIT - UNIDEN - YAESU/VERTEX  -  en nog andere...

 

Ook voor alle andere soorten batterijen mag je ons gerust contacteren:

 

 

Woordje uitleg over batterijen en accu's:

De mensheid is mobiel; op reis, op de camping of volledig „outdoor“. Er zijn altijd apparaten bij die energie nodig hebben. Of het nu de MP3 speler, digitale camera, navigatie of de zaklamp betreft - alles heeft stroom nodig

De geschiedenis leert ons, hoe lang er al batterijen en accu's bestaan: Al in 1800 heeft Alessandro Volta ontdekt, dat tussen twee verschillende metalen platen, die in elektrolyt (zuur of loog) gedoopt zijn, een stroom vloeit en dus een spanning aanwezig is. De eerste NiCd-accu kwam pas 100 jaar later (Waldemar Jungner, Zweden, 1899). Nog eens 90 jaar later, dus in 1990, kwam de eerste NiMH-accu (Japan) op de markt. Slechts één jaar later zijn de eerste Li-ion accu's, ook uit Japan, leverbaar.

Veel apparaten werken tegenwoordig op penlite (AA) of potlood (AAA) batterijen. Deze twee afmetingen dekken meer dan 80% van de actuele vraag. Verder zijn de Mono (D), Baby (C) en het 9V-blok ook erg bekend. Veel gebruikers vragen zich af, welke technologie het beste is voor "mijn“ apparaat en „mijn“ toepassing: De batterij, die niet meer opgeladen kan worden en dus ingeleverd (niet weggegooid!) wordt? Of de oplaadbare accu, waarvoor men een lader nodig heeft ?

Het antwoord is eenvoudig – als je de eigenschappen van de beide systemen kent: De alkalinebatterij is goedkoper in aanschaf, kan meteen gebruikt worden en is bijna overal verkrijgbaar. Ook is de zelfontlading van een alkalinebatterij relatief laag; bij kamertemperatuur gaat slechts 2 - 3% aan capaciteit per jaar verloren.

 

Momenteel worden bijna alleen nog maar NiMH-accu's gebruikt, deze beschikt op het eerste gezicht over dezelfde capaciteit (= energie-inhoud) als een alkalinebatterij. Toch hebben accu's een eigenschap waardoor ze geschapen zijn voor apparaten die extreem veel energie gebruiken: De interne weerstand is erg laag. Dit betekend, dat NiMH-accu's in een bepaalde tijd beduidend meer energie kunnen afgeven, dan de alkalinebatterijen kunnen. Dit is met behulp van een voorbeeld goed duidelijk te maken: Twee even grote watertanks met (zoals in de afbeelding)
2.000 liter inhoud zijn voorzien van een tapkraan met verschillende doorsnede. Daardoor kan uit het rechter vat meer water in korte tijd genomen worden. Echter ziet men ook tegelijkertijd de negatieve eigenschap, van accu's: De relatief hoge zelfontlading!

Accu's verliezen bij kamertemperatuur circa 10 - 25% van hun capaciteit per maand, dus in 30 dagen! Deze waarde is vergeleken met de alkalinebatterij zeer hoog. Daarbij komt, dat de graad van zelfontlading bij hogere temperaturen ook nog stijgt. Bij ± 40°C is de zelfontlading vier keer zo hoog als bij kamertemperatuur! Als vuistregel geldt, dat de zelfontlading bij een verhoging van ± 10°C verdubbeld; dit betreft echter zowel accu's als batterijen! Daardoor kan het goed gebeuren, dat een camera met NiMH-accu's, die langere tijd in een zomerwarme auto ligt, na een paar weken al dienst weigert.

Hierdoor kan men dus eenvoudig bepalen, welk systeem voor welke toepassing het best gebruikt kan worden: alkaline batterijen zijn langer op te slaan en meteen bruikbaar, hebben echter iets tegen hoge ontladingsstromen. NiMH-accu's daarentegen presteren erg goed met hoge ontladingsstromen, hebben echter ook een relatief hoge zelfontlading.

 

 

Hoe moet je een lood-accu onderhouden bij langere inactiviteit (bvb winterstop) ?

 
Accu's ontladen zichtzelf langzaam, bij loodaccu's is dit zo'n 5% tot 10% per maand. Als een accu te ver is ontladen dan wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur en zal dit de platen in de accu aantasten. De accu raakt dan beschadigd en is niet meer goed op te laden.
Bovendien kan er bij weinig activiteit sulfatatie optreden. Dit proces is onomkeerbaar en zal de accu tijdens de winterstop zwaar beschadigen.
Het is dus van belang als een accu tijdelijk niet gebruikt wordt, bijv. voor een winterstop / winterstalling, los te koppelen van de polen en eens in de 3 maanden weer volledig op te laden of aan geschikte druppellader te hangen. Een normale (niet druppellader) zou u dus kunnen gebruiken vóór de winterstalling, ergens midden in de winter en weer voordat u gaat rijden. Op deze manier houdt u de accu in de best mogelijke conditie.
 
Een druppellader, ook wel onderhoudslader, raden wij alleen aan als deze van goede kwaliteit is.
Alleen een goede lader zal de accu in optimale conditie houden. Namelijk, elke keer als een accu geladen wordt dan slijt een accu.
Als een accu 'constant' bijgeladen wordt dan kan er onnodige slijtage ontstaan wat de levensduur niet ten goede komt.
 
Bij gebuikt van een degelijke acculader zal dit opladen tijdens de winterstop altijd goed geregeld zijn. Deze regelt zowel het bijladen als het druppelladen op een perfecte manier.
U kunt met het gebruik van een juiste acculader de levensduur van een accu enorm verlengen waardoor u de acculader vanzelf terugverdient.
 
In het verleden en soms nu nog wordt (ten onrechte!) wel eens gedacht dat het verstandig is om een accu die lange tijd niet word gebruikt volledig te 
ontladen. Dit is NIET juist. De accu zal hierdoor vrijwel zeker defect raken!
 
 
 
Hoe hou je een Lithion-Ion batterij gezond ?
 
Als er één accessoire onmisbaar is voor de goede werking van mobiele toestellen is het wel de batterij.  Ze is oplaadbaar maar niet tot in de eeuwigheid en heeft een bepaalde levensduur en een cyclus die gekend is.
 
Het principe van de laadcyclus:
 
In het begin zal de batterij iets minder krachtig zijn. Pas na vijf of zes laadbeurten zal ze optimaal functioneren, vervolgens neem de kracht geleidelijk aan af tot het nodig is haar te vervangen.
Wat er ook van zij de fabrikanten hebben enorme vooruitgang geboekt. De huidige lithiumbatterijen hebben een minimum aan voorzorgen nodig. Deze moeten evenwel gerespecteerd worden.
Je moet weten dat lithium-ion batterijen een groot aantal keren heropgeladen kunnen worden maar dat aantal is beperkt in functie van de  “oplaadcycli”. En deze “oplaadcycli” moet goed begrepen worden…
Een oplaadcyclus komt overeen met het gebruik van de VOLLEDIGE energie van de batterij. Een voorbeeld: Je gebruikt je GSM met de helft van de beschikbare energie en dan laad je hem volledig terug op. De volgende dag doe je hetzelfde. Het geheel aan laadbeurten van die twee dagen zal als EEN enkele laadcyclus tellen en niet twee ( ½ + ½ )! Als je hem maar voor een kwart gebruikt en hem dan herlaadt, omdat je hetzelfde doet de volgende dag, en de dag daarop en nog eens, dan komt dat overeen met EEN enkele laadbeurt ( ¼  + ¼ + ¼  + ¼ ).
Elke keer als je aan het eind van een laadcyclus gekomen bent, zal de capaciteit van de batterij licht afnemen. Voor bvb. een draagbare computer of GSM van het topgamma kan je tot duizend volledige laad- ne ontlaadcycli gaan voor de batterij terug valt op 80 % van haar oorspronkelijk vermogen.
 
Trucs en tips:
 
Een intelligent gebruik van toestellen betekent daarom dat je best rekening houdt met deze eenvoudige principes. Om alles op een rijtje te zetten aan de hand van een voorbeeld: het ideale gebruik van een laptop of notebook zou eruit bestaan het toestel op de trein te gebruiken (tijdens de verplaatsing naar een werkplek) en het in te pluggen eenmaal aangekomen op het bureau.
Bovendien is het een uitstekende richtlijn om de batterij minstens een keer per maand te laden en te ontladen.
Wanneer je uw laptop niet meer wil gebruiken gedurende zes maanden, let dan op! Het is aan te raden hem op te bergen met een batterij die voor slechts 50 %  is geladen. Als de batterij volledig is ontladen, riskeert ze in een staat van “diepe ontlading” te gaan en is ze rijp… voor de vuilbak omdat ze geen enkel laadniveau meer aankan. En als je een volledig geladen batterij bijhoudt gedurende langere tijd, loopt ze risiko om vermogen te verliezen, wat haar nuttige levensduur zal verkorten. Meer info bij ERS Telecom BVBA   info@ers.be
Natuurlijk bestaan er trucjes bij het gebruik om de autonomie te verlengen: de WiFi-verbinding uitschakelen als je die niet nodig hebt (dit geld ook voor Bluetooth), de niet-gebruikte toepassingen sluiten en elk onnodig randtoestel ontkoppelen…