Menu
Menu
This website uses Cookies to improve the user experience.

VoIP (Internet)

Voice over IP (telefonie via een netwerk) is inmiddels een term die regelmatig valt als het over telefonie gaat. De eerste gedachte die daaraan gekoppeld is, is meestal 'gratis bellen'. VoIP is echter eerder 'goedkoper bellen' en biedt veel meer voordelen dan enkel de lagere belprijs.
Maar let op: Gratis bellen is wél ogelijk van PC naar vaste lijn! Wijzelf bellen bijna voor 90 % met VoIP (en gratis), zelfs naar verschillende landen, zowel binnen als buiten Europa.
Daarom willen wij een aantal opvattingen behandelen:

Gratis bellen
Een mythe ? Het bekendste voorbeeld van VoIP is Skype™ en is inderdaad gratis. Dat is, als men van PC naar PC belt, en de kosten van de internetverbinding niet meerekent.
Sommige VoIP operatoren laten wél gratis bellen toe van PC naar vaste lijn. (ref. ERS Telecom BVBA voor info)
Er zijn dus wel altijd kosten van het verbruik van uw internetverbinding. Mogelijk valt dit verbruik binnen het pakket dat u reeds betaalt, en zijn dit geen extra kosten.
Maar er zijn ook de kosten van de apparatuur om via VoIP te kunnen bellen. Deze apparatuur is meestal iets duurder dan de klassieke telefonie. (zie hieronder onze prijzen)
Ook zijn er, voor de professionele gebruiker, soms kosten zoals abonnement via een VoIP-carrier (je betaalt meestal voor een telefoonnummer) en eventuele gesprekskosten (die meestal lager zijn dan klassieke lijnen). (of gratis zoals hierboven vermeld)

De geluidskwaliteit is beter/slechter dan klassieke telefonie?
De geluidskwaliteit is beter. Het frekwentiebereik (150Hz - 6.8kHz) is veel ruimer dan bij klassieke telefonie (300Hz - 3.4kHz).
Er zijn echter diverse factoren die dit voordeel verminderen. Indien u een optimale netwerk-/internetverbinding heeft tussen gebruikers, zal de geluidskwaliteit hoorbaar beter zijn. Indien u echter met VoIP naar een klassieke lijn belt, zal deze kwaliteit hoogstwaarschijnlijk terugvallen op de optimale kwaliteit van de klassieke lijn. Ook beperkte bandbreedte of een netwerk zonder QoS (Quality of Service) kan de kwaliteit verminderen. Er zijn echter inmiddels diverse oplossingen om zaken zoals echo of vertraging, op te vangen.
Indien u via VoIP belt, zal het geluid dus altijd beter zijn dan klassieke telefonie.

Veiligheid is een zwakte van VoIP?
De veiligheid is zo hoog als voor uw kritieke datasystemen. Naast de 'gewone' beveiliging van uw netwerk, kunt u nog eens extra encryptie gebruiken.

Een nieuw telefoonsysteem is nieuwe bekabeling?
Voor VoIP kunt u eenvoudig de bestaande (Cat 5) netwerkbekabeling gebruiken. U sluit de IP-telefoon eenvoudig aan op het netwerk of tussen de netwerkconnectie van uw PC. De communication server (= telefooncentrale) wordt ook eenvoudig op het netwerk aangesloten. De IP-telefoon wordt automatisch gevonden door de server, waar u deze ook in het netwerk aansluit.
U heeft dus nog maar één kabel nodig per gebruiker. Deze ene kabel zorgt zowel voor de PC- als telefoonverbinding. Daarnaast kunt u uw telefoon ook gaan bedienen via uw PC.

Misopvatting: VoIP staat nog in de kinderschoenen
Niet meer waar. Er zijn vorig jaar meer dan 10 miljoen IP-telefoons verkocht. En dit cijfer neemt elk jaar nog maar toe.

VoIP is te ingewikkeld om te integreren in bestaande infrastructuur?
Zoals u de stap naar een datanetwerk en internet binnen uw bedrijf heeft gedaan, zo veel simpeler is het om VoIP te introduceren.
Voor meer informatie, bel ons en vraag naar Eddie, of beter nog: kom eens vrijblijvend binnen.    (95 % van ons gespreken gebeuren via VoIP)

De werkelijke voordelen:
* gemakkelijke integratie in een netwerk
* betere geluidskwaliteit
* goedkoper of zelfs gratis bellen (ook bvb. gratis tussen uw eigen vestigingen)
* minder bekabeling
* koppeling met bestaande software (bv. Microsoft® Outlook)
* eenvoudige upgrades (door software updates voor server en telefoons)

Er zijn geen producten in deze categorie.